Definitivament, sembla que Bibliópolis s'ha erigit com l'editorial
que més arrisca actualment portant-nos autors del gènere
fantàstic desconeguts de tradició no anglo-saxona.
Als casos més recents de Sapkowski i Eschbach ara cal afegir un nom nou: El del rus Kiril Yeskov. Aquest autor
ha escrit El Último Anillo. Un llibre del qual hi
ha molta cosa a dir, molta.
Comencem: Però comencem per un final doncs Kiril Yeskov
s'ha atrevit a tocar l'intocable, doncsEl Último Anillo comença explicant el final de la Guerra de l'Anell! La Guerra
que posa final al llibre de fantasia èpica més famós
de tots els temps: El Senyor
dels anells. Però aquí és on Yeskov hi
contribueix amb quelcom de la seva part: La història deEl Último Anillo és la història dels vençuts,
l'epoeia dels caiguts durant la Guerra de l'Anell: Orcs, trolls,
surenys
davant de les tropes gondorianes (aquí pietrorianes),
de Rohan i èlfiques.
El metge de campanya Haladdim rep un encàrrec que li ha
trastornarà la vida: Ha de destruir un objecte màgic
que resta en poder dels elfs de Orien (Lorien) abans de cent dies
o el món arribarà a la seva fi. I només ho
poden fer llançant-lo al Foc Etern on va ser creat. Us sona?
Així doncs, juntament amb un sargent orc inicien una aventura
impossible, amb unes possibilitats ínfimes d'èxit.
Una aventura que cal planejar fins l'últim detall, a través
de la raó i de la ciència
Ciència? Sí, perquè una de les aportacions
més interessants de Yeskov és que l'enfrontament entre
el Orient i Occident es basa en aquestes premises: Occident està
format per països bàrbars i dictadures salvatges mentre
que Orient és un poble pacífic amb democràcies,
universitats i una comunitat científica emergent, representada
en el seu màxim esplendor a Torreumbría (Barad Dur)
i el seu rei: Auron (Sauron). Així, Yeskov capgira els arguments
de Tolkien a favor de la cultura èlfica i col.loca a la comunitat orca
com la que estira del carro de la modernitat a Midgard (La Terra
Mitjana). Un fet que Tolkien no va tenir en compte (es difícil
de creure que en 3.000 anys, només parlant de la tercera
edat, la societat no evolucionés)
Sí, es tracta d'un llibre d'humor, però no en forma
de paròdia, més aviat d'homenatge a l'obra insignia
de Tolkien. Yeskov realitza una continuació de El Senyor
dels anells segons la visió dels vençuts, la visió
"verdadera", perquè ja ho sabem tots: La història
l'escriuen els vencedors.
L'autor demostra per una banda un bon coneixement de la història
de la Terra Mitjana i mitjançant alguns dels personatges
que protagonitzaven El Senyor dels anells (Aragorn/Altagorn; Faramir/Aramir,
Saruman/Searuman, etc
) ens proposa una continuació
increïble. Dic increïble per la capacitat que ha tingut
en capgirar la història i narrar-nos una sèrie d'aventures
que tenen molt en comú amb les descrites a El Senyor dels
anells però realitzades des de l'equip contrari. Això
sí, no ho ha pogut lligar tot i es troben a faltar referències
a personatges com Gol.lum o a certs hòbbits que només
deixa comentats breument en un passatge.
Yeskov estructura el seu llibre en quatre blocs. El primer i el
segon (molt relacionats) són els més sorprenents,
degut sobretot a les moltíssimes referències a l'obra
de Tolkien. És un bloc que et fa somriure constantment mentre
gaudeixes de l'imaginació de l'autor. El tercer bloc és
totalment diferent: Yeskov ens introdueix en una sub-trama políciaca
que rivalitza amb les novel.les de Forsyth o La Carré. Aquest
és el punt més negatiu de la novel.la dons el ritme
es ralenteix molt i les intrigues d'espionatge queden una mica fora
de joc. Tenen en sí un aire anacrònic, potser per
que ens recorden més a l'actualitat i per la manca de referències
a l'obra tolkiniana. No significa això que no sigui una opció
vàlida però sí que trenca bastant amb el que
exposava l'autor amb la primera i segona parts. Finalment, la quarta
part torna a l'estil de l'inici i serveix de conclusió per
un llibre original, divertit i més que entretingut.
Per acabar, l'autor ens presenta un delirant epíleg, ja
fora de l'esquema general de la novel.la que acaba d'arrodonir el
tracte humorístic d'aquesta.
Kiril Yeskov té un estil distès, en les quasi 450
pàgines que té la novel.la, trobem reflexions filosòfiques,
aventures tradicionals, intrigues secretes, referents històrics
però tot narrat amb aquest estil distès de que parlava,
que et fa empassar una pàgina darrera l'altra. L'autor no
és molt amant dels diàlegs, però els seus inmensos
paràgrafs estan escrits amb la intenció d'agradar
al lector, de no avorrir-lo (tot i que sovint té tendència
a anar-se'n per les branques amb temes que tampoc aporten res a
la història).
Perills: La novel.la és una referència constant a
fets, noms i llocs de la novel.la El
Senyor dels anells. Si el lector no s'ha llegit aquesta obra,
crec que no gaudirà com és degut d'aquest homenatge.
Això no impedeix llegir El Último anillo tranquil.lament
tot i no conèixer història tolkiniana.
Resumint, una obra original, plantejada amb gràcia i desenvolupada
amb estil (tot i alguns altibaixos). Interessant per com un autor
ens planteja de forma humorística i distesa el fet que qualsevol
història, per molt ferma i/o coneguda que sigui, pot ser
el resultat de la invenció de la facció guanyadora
d'una batalla o d'una guerra.
|